mandag 12. mai 2008

Sushi

For mange år siden forsøkte jeg å lage sushi - det ble mislykket.  Å prøve igjen har derfor tatt lang tid. Etter flere besøk og masse inspirasjon hos Alex sushi ble fristelsen til nye forsøk så stor, at jeg nå har laget sushi 2 ganger.


Sushiris (2-3 sultne personer):
6 dl ris og 7,5 dl vann.
Foreløpig har jeg kun forsøkt med grøtris. Jeg ser heller ikke hvorfor jeg evt skal bruke sushiris som er langt dyrere. Skyll risen slik at vannet til slutt er blankt og rent. Kok deretter risen til den er ferdig. Jeg benytter dampkoker (slipper fastbrent ris osv). Da lar jeg den stå i ca 45 minutter.

Bland 2 spiseskjeer riseddik med 2 ts salt og 2 ts sukker: Varm 20 sek. i mikroen og rør rundt til sukker og salt har løst seg. Bland dette i risen, og la risen kjøle seg helt ned.

Et generelt tips til å håndtere den klissete risen er vann - bruk vann på hendene når du lager maki eller "sushikuler", og dypp kniven i vann før du skjærer rullene.

Maki:
I makirullene har jeg valgt å legge en blanding av diverse fisk og kamskjell sammen med mango, gulrot/agurk. Hva du putter i makiene spiller mindre rolle -bare det er noe du liker -her er det helt sikkert noen som er uenig med meg, men når jeg lager mat lager jeg det slik jeg liker smaken og konsistensen og ikke så mye etter hva som er "korrekt". Wasabi er smurt i en tynn stripe på innsiden av norien og avokado er lagt utenpå.



Tips: Andreas Viestad, Aftenposten, Art of taste, Makesushi

Ingen kommentarer: